De Amerikaanse koffiemultinational Starbucks eist 300.000 bath, zo’n 7.000 euro, van de eigenaren van een Thais koffiekraampje.
Starbucks heeft een rechtszaak aangespannen tegen de broers Damrong en Damras Maslae, omdat het logo dat de broers voor hun koffiezaak Starbung gebruiken te veel op dat van Starbucks zou lijken, schrijft het Engelse dagblad The Guardian.
Het Starbung-logo vertoont veel gelijkenissen met het logo van Starbucks. Waar in het logo van de Amerikaanse keten in het midden een zeemeermin staat afgebeeld, staat in het Starbung-logo een man met een hoofddoek. Met zijn rechterhand schenkt hij koffie, met zijn linkerhand maakt hij een vredesteken.
Ook hebben de Thaise broers exact dezelfde kleuren – zwart, wit en groen – in hun logo verwerkt. De sterretjes aan de zijkanten van het Starbucks-logo hebben de broers in hun logo aangevuld met een halve maan, als verwijzing naar de islam. Ook de kleur groen is volgens Damrung een verwijzing naar zijn religie.
Broers blijven logo gebruiken
Starbucks claimt dat Starbung met het embleem inbreuk maakt op haar intellectuele eigendomsrechten. Eind vorig jaar stuurde de multinational de Thaise broers al een brief waarin ze hen opriep het logo niet langer te voeren. Vervolgens diende Starbucks ook een klacht in voor het overtreden van het handelsmerk.
Ondanks de waarschuwingen bleven de gebroeders Masrae het logo gebruiken. Daarom riep het Amerikaanse bedrijf het gerechtshof voor internationale handel en intellectuele eigendomsrechten vorige week op de broers op te pakken.
Starbucks eist naast de 300.000 bath, ook 7,5 procent rente op jaarbasis en maandelijkse betalingen van 30.000 bath (700 euro) zolang de broers het logo blijven gebruiken. Starbucks is bang dat klanten van Starbung door de gelijkende logo's denken dat ze koffie van Starbucks drinken, terwijl ze Starbung-koffie krijgen geserveerd.
Koffie van Starbung is lekkerder
Tegen The Guardian vertelt Damrong, die door zijn klanten ook wel Bung wordt genoemd, dat het logo door een vriend is ontworpen en halal is. "Starbucks staat erop dat ik de groene kleur en de woorden 'star' en 'coffee' aanpas. Maar dat kan ik niet doen."
Volgens Damrong vinden veel van zijn klanten, waaronder Engelse backpackers, zijn koffie lekkerder dan de koffie van Starbucks. "Als mijn vaste klanten dit zouden horen, zouden ze dubbel liggen van het lachen." Damrong is niet van plan op te geven. "Ik zal tot het einde tegen ze vechten."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl